سرگرمي تفريحي

راه هاي ترك اعتياد به گوشي موبايل

راه هاي ترك اعتياد به گوشي موبايل

 مي خواهيم در مورد راه هاي ترك اعتياد به گوشي موبايل توضيحاتي را براي شما ارائه كنيم . همان طور افرادي هستند در اطرافمان كه به زمان زيادي را با گوشي خود سر مي كنند يا شايد جز آن دسته افراد هم باشيم ما در اينجا قصد داريم راه هايي را به شما معرفي كنيم 

راه هاي ترك اعتياد به گوشي موبايل

 

آيا تا به حال شده است زمانـي كه گوشيتان در جيبتان قرار دارد، به خطـا تصور نماييد كه زنگ مي‌خورد و يا به خطـا فكر نماييد كه زنگ اطلاع مسيج‌هايتان را (نوتيفيكـيشن) شنيده‌ايد؟ آيا تا به حال شده است تا آن‌ قدر درگير عكس گرفتن از چيزي و قرار دادن آن در صفحه اينستاگرامتان باشيد، كه (لذت) از آن لحظه ويـژه را فراموش نمـوده باشيد؟ و يا احتمالا هم برخـي وقتها اوقات پشي آمده باشد كه زمانـي كه با همسـر و يا دوستتان در يك اتاق مي باشيد ، ( به جاي حرف كردن با يكديگر) از طريق موبايلتان با همديـگر چت نمـوده باشيد؟ بـعد بهتره اثبات نماييد كه موبايلتان مهمترين چيز در زندگـي تان است.

مهم ترين علـت اعتيادتان به موبايل موبايلتان، چيست؟

مطالعات نشان داده است كه به شيوه ميانگين، روزانه مردم ميـان ۳ تا ۶ ساعت از وقتشان را  صرف كار كردن با گوشيشان مي‌كنند و بيشتر اين وقـت صرف گشت زدن در شبكه‌هاي اجتماعي، گيم كردن با اپليكـي شن‌هاي ويژه گيم مثل Candy Crush يا غير مجاز مي باشدa ، چت كردن با دوستان، دنبال كردن اخبار مرتبط به دوستانشان و اشخـاص مشهور مي‌شود.

علت اينكه استفاده از موبايل اعتياد‌آور است چه مي‌باشد؟

پاسـخ پرسش ما به اين مساله برمي‌گردد كه ما چطور خودمان را عادت داده ( يا مقيد كرده) باشيم؟ بـزاريد تا انـدكي از پـس روانشناسي به اين مساله نگاه كنيم. اعتياد به موبايل

در دهه ۲۰ ميلادي يك محقق روسي به نام Pavlov رابطـه ميـان عادت كردن (مقيد شدن به شرايطي خاص) و توقع دارا بودن را ارزيـابـي كرد. وي هر سري كه قصد داشت به سگ‌هايش غذا بدهد، زنگي را به صدا در مي‌آورد. و سگ‌ها هر وقـت كه صداي اين زنگ را مي‌شنيدند، ناخوداگاه مثل وقـت قبل از ميل كـردن غذا، بزاق دهن ترشح مي‌نمودنـد . آن‌ها ناخوداگاه مقيد شده بودند كه ميـان صداي اين زنگ و غذا رابطه‌اي وجود دارد.

انسان ‌ها هـم انـدكي شبيه به سگ‌هاي اين آزمايش مي باشند . ما در ضمير ناخوداگاهمـان موبايل موبايلمان را به چيزهاي مثبتي از جمله رابطـه داشتن با سايرين و روابط دوستانه برقرار كردن  ربط داده ايم، و خود را عادت داده‌ايم تا وقتي كه حوصله‌مان سر رفت از طريق تلفن همراه براي خود سرگرمي ايجاد كنيم. به محض اين كه رنگ اطلاع مسيج (نوتيفيكـي شن) را مي‌شنويم، اوليـن حركت ناخوداگاه ما بررسي آن مسيج است.

به طور خلاصه مي‌توان اين‌طور گفت كه ما شاد بودن خود را مقيد به استفاده از موبايلمان كرده‌ايم. در واقع با وجود گوشي‌هايي كه هر شب ما را سرگرم خود مي‌كنند، ديگر احتياجي به برقرار كردن رابطـه با اشخـاص خانواده احساس نمي‌شود.

اگر شما هم بيشتر از ميـزان به گوشيتان وابسته مي باشيد ، الان وقـت آن رسيده تا انـدكي از گوشيتان دور شويد و فاصله بگيريد. در اين‌جا مي‌توانيد ۱۳ شيوه را كه به شما كمك مي‌كنند تا انـدكي از اعتياد تان به موبايلتان كم گـردد را مي‌توانيد مطالعه بنماييد.

1-از اپليكـي شن‌هايي كه ميزان و دفعات بررسي موبايلتان را به شما نشان مي‌دهند استفاده نماييد .

راه هاي ترك اعتياد به گوشي موبايل

احتمالا توصيه اين كه از اپليكـي شن‌هاي مديريـت كننده ميزان استفاده‌تان از موبايل، استفاده نماييد انـدكي با ماهيت هدف ما در اين نوشته در تناقض باشد، ولي چنان چه وقتي كه كنار گذاشتن موبايل موبايلتان، برايتان امري نا مناسـب است، نتايج اين اپليكـي شن‌ها را چك نماييد ، احتمالا تصميم بگريد تا خودتان را از شر اين اعتياد رها نماييد .

اپليكـيشن Checky  به شما كمك مي كند تا بفهميد كه روزانه چند بار گوشيتان را چك كرده‌ايد. پـس از استفاده از اين اپليكـي شن، قطعا  با ديدن اعدادي بزرگتر از ميـزان انتظارتان تعجب خواهيد كرد، بـعد تصميم دريافت كند كه سرانجام هر عددي بود، كوشش نماييد تا آن را كم‌تر نماييد . كوشش نماييد تا تا به جاي انجام دادن چندين كار با هم در موبايل موبايلتان، موبايلتان را كنار گذاشته و زمانتان را صرف انجام يك كار نمـوده و آن را به شيوه متمركز و بدون وقفه انجام دهيد. اين اپليكـي شن را مي توانيد براي اندرويد و ios در لينكهاي پايين دانلود نماييد .

اپليكـي شن كاربردي ديگر كه مي‌تواند در اين ضمينه به شما كمك نمايد ، Moment نام دارد. اين اپليكـي شن به شما كمك مي‌كند تا وقتي را كه صرف انجام دادن كاري مشـخص در موبايل موبايلتان كرده‌ايد را بفهميد. براي مثال اين كه چه مدت را صرف نوشتن و چت كردن بوده‌ايد و يا چه مدت در صفحه فيس‌بوكتان زمان گذرانده‌ايد. اين اپليكـي شن را مي توانيد براي ios در لينكهاي پايين دانلود نماييد .

زمانـي كه به وسيـله اين اپليكـي شن‌هاي مخصوص، كارهايتان را ارزيـابـي كرديد، اكنون مي‌توانيد تا براي خود محدوديت‌هايي بـزاريد تا وقتي را كه صرف كارهاي گوناگون در موبايل موبايلتان مي‌نماييد را كمتر از پيش نماييد.

2-زمان كم‌تري را صرف كارهاي ناچيز بنماييد .

راه هاي ترك اعتياد به گوشي موبايل

همه ما علت‌هاي مختـلفي براي استفاده از گوشي‌هاي موبايلمان داريم، ولي بطور كلي اين علت‌ها به سه گروه كامل كه در پايين بيان كرده‌ايم، تقسيم مي‌شوند:

  • سرگرم كردن خودمان مواقع بي‌حوصلگي
  • ارتباط برقرار كردن با ديگران
  • بررسي googlemap  براي مسيريابي

هدف ما در اين نوشته  اين است تا وقـت كمتري را صرف ارتباطات بيهوده، گيم كردن و استفاده از سايـر اپليكـي شن‌ها كنيم. زمانـي كه زمانتان را  ارزيـابـي مي‌نماييد   و مي‌بينيد كه زمانتان چطور مي‌گذرد، مي‌توانيد تا مجـدد تمركزتان را بر روي انجام كارهاي با ارزش و ضروري‌تر در زندگـي تان بگذاريد. كوشش نماييد تا  كار ‌هاي توليدكننده را جايگزين وقت‌گذراني نماييد . به عنوان  مثال به جاي اين كه عكس غذايي را كه در كافه ميل مي‌نماييد را گرفته و در اينستاگرامتان پست نماييد ، كوشش نماييد تا ياد بگيريد كه همـان غذا را در منزلتان درست نماييد .

3-زمان زيادتري را با خانواده‌ تان بگذرانيد.

 

اغلب برتريـن زمان‌ براي گذراندن زمان با خانواده‌تان، زمان صرف وعده‌هاي غذايي و يا زمانـي است كه اعضاي خانواده  دور همديـگر جمع شده‌‌اند، ولي شما هـم كوشش نماييد تا زمان‌هاي ديگري جز اين مسائـل را هـم صرف خانواده‌تان نماييد . به عنوان مثال به جاي اين كه در وبسايت موردعلاقه‌تان گشت بزنيد، نيم ساعت بيشتر با كودكانتان گيم نماييد .

4-فكرتان را درگير مسيج‌هايتان و يا زنگ‌ موبايلتان ننماييد .

به عنوان توصيه مي‌توانيد تا صداي زنگ مسيج‌هايتان را خاموش نماييد . احتمالا از خودتان سئوال كنـيد كه با انجام اين ‌كار، چطور مي‌توانيد از رسيدن يك ايميل ويـژه كه به شدت منتظرش بوديد، اطلاع پيدا نماييد ؟ ضـروري است تا آگاه باشيد كه نوتيفيكـي شن‌هاي تلفن همراه موجـب حواس‌پرتي شما شده و كارايي شما را محدود مي‌سازند. تمام ما به محض شنيدن يا ديدن يك مسيج ( يا نوتيفيكـي شن) جديد، سريع ا موبايلمان را برمي‌داريم تا آن مسيج را چك كنيم. آسان ‌ترين راه براي مواجهه با اين كار، اين است تا به مدت حداقل ۲ ساعت زنگ مرتبط به مسيج‌هايتان را (نوتيفيكـي شن‌هايتان را) خاموش نماييد.

براي مشاهده اطلاعات بيشتر درمورد  آموزش و دانستني ها و ... به سايت دهكده جهاني مراجعه نماييد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۰۹:۱۸ توسط:farnazi موضوع: كامپيوتر و موبايل

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :